Aşa cum am scris recent, abia aştept ziua de duminică, 28 mai. Între orele 10-15 voi fi la Double Tree by Hilton Bucharest, la seminarul Oanei Moraru, „Adolescenţa-Anii identităţii” .
Orice părinte sau dascăl ce doreşte să înţeleagă mai bine adolescentul şi/sau să găsească răspunsuri la întrebări ce îl frământă poate participa la seminar. La sfârşitul articolului, avem un cod promoţional prin care beneficiaţi de o reducere la înscrierea prin intermediul acestui blog.
Oana Moraru este managerul Școlii Helikon, coordonator al Agenției pentru Mentorat Educațional ”Helikon”, publicist pe teme de educație, formator didactic, profesor și învățătoare. Ideile Oanei le găsiți pe platforma Vocea părinților.
Vreau să vă mărturisesc că sunt foarte bucuroasă şi chiar mândră de statutul de blogger partener, situaţie ce a permis obţinerea acestui discount pentru cititori şi un interviu incitant, în avanpremiera evenimentului.
Oana a fost deosebit de draguţă să îmi răspundă la 3 întrebări şi vă spun că am fost destul de marcată după ce le-am primit. Încă mai sunt şi cred că voi fi în continuare 🙂 Viaţa e o transformare complexă şi continuă, perioada creşterii copiilor fiind una solicitantă şi răscolitoare, având în vedere responsabilitatea şi emoţiile implicate. Important este să ne înţelegem copiii şi să lăsăm cursul firesc să se deruleze. Nu mă întrebaţi cât de bine reuşesc. Dar mă străduiesc mult.
Iata intrebările şi, mai ales, răspunsurile:
1.După mai mult de un deceniu în care părintele este modelul cel mai apropiat şi drag copilului, urmează adolescenţa, perioadă în care mulţi copii încep să-şi câştige autonomia şi să-şi manifeste revolta faţă de prea multe reguli, faţă de şcoală şi bineînţeles, faţă de părinţi. Ce crezi că putem face pentru a trece mai uşor peste această perioadă plină de minilupte în familie, astfel încât să păstrăm cât mai mult prietenia cu copilul şi armonia în familie?
Oana Moraru: Întrebarea asta ascunde o mare iluzie: că părintele ar trebui să își mențină controlul permanent; că în adolescență parcurgem o fază tranzitorie de nesupunere care ar putea fi evitată sau corectată. Nu, adolescența nu este o fortună hormonală aducătoare de certuri și contradicții, ci o perioadă de grație excepțională, în care creierul trece, alături de mama-natură, prin cele mai importante transformări care pregătesc PLECAREA DE ACASĂ. Deci, antagonismele cu părinții sunt plasa de rezistență pentru antrenarea abilității de a sări departe de cuib. Primul lucru pe care îl fac puii de animale când cresc mari este să se hârjonească cu părinții, să îi pândească, să îi vâneze, să îi muște în joacă – toate programate inteligent în celulele noastre – pentru a ne verifica puterile de supreviețuire dincolo de casă. Dacă mama și tata iau aceste lucruri personal, adică își aduc și ei în ring orgoliile, sigur că scena de luptă devine inutil de serioasă.
Problema nu este la adolescenți. Este la părinții care uită să se schimbe pe sine, să își moduleze discursul, tonul vocii. Ei trăiesc falsa iluzie că pot rămâne autoritari, că pot judeca, interzice și da sentințe fără negociere sau filtru emoțional. Jung spune că după 40 de ani, omul se naște a doua oară: intră la rândul lui într-o criză din care ori iese într-o lumină spirituală și înțeleaptă, ori înțepenește în resentimente, egocentrism, și iluzia că lumea este pentru satisfacerea ego-ului. Deci, să nu uităm, că cele două crize coincid: și adolescenții, și părinții se află împreună într-o perioadă de tranziție. Ce trebuie să știe părintele este cum funcționează creierul după 13 ani, ce condiționări neurologice există înspre binele tânărului și nu nu neapărat înpre liniștea părintelui. Despre asta voi vorbi mai mult la cursul meu din 28 mai.
2. Băiatul nostru (13 ani, clasa a VI-a la Liceul Nicolae Tonitza) are de câţiva ani o pasiune pentru graffiti, ce pare că tot creşte în intensitate. A pornit de la desene pe hârtie şi a ajuns la manifestarea pe pereti adevăraţi. Urmare discuţiilor din casă legate de drepturile proprietarilor respectivelor imobile, a căutat un mod de a împăca şi capra şi varza, începând să deseneze pereţii clădirilor abandonate sau picioare de poduri. Aceste locuri vin cu riscuri generate de structuri nesigure de rezistenţă sau de frecventarea lor de către persoane periculoase. Cum ar fi bine să procedăm pentru a nu-i tăia aripile, dar a-l proteja cât mai mult de riscurile existente. I-am oferit varianta de a-l însoţi, însă a refuzat şi a mers fără să ne spună.
Oana Moraru: Una din marile condiționări naturale ale creierului adolescent este nevoia de a explora locuri și acțiuni periculoase. Este antrenamentul naturii pentru viitoarea doză de neprevăzut din viața noastră. Nu este vorba doar de copilul vostru, nici măcar de ce alege el. E vorba de mama-natură și medalia cu două fețe a oricărui lucru natural. Este foarte adevărat că statisticile arată că deși aceasta este vârsta când fizic, tânărul este la starea maximă de sănătate și vigoare, cele mai multe accidente și decese apar tot acum, din cauza poftei naturale pentru neprevăzut, pericol.
Ca să îl ajut, l-aș informa. I-aș pune în brațe toate aceste informații despre cum natura îl slujește, îi hrănește nevoie de independență, dar îl și taxează, dacă nu alege să se iubească suficient și să își estimeze riscurile, dincolo de pasiune. Informația te ajută să te detașezi un pic de tine, să te înțelegi din exterior, să nu mai iei atât de în serios fiecare pornire ca fiind a ta propriu-zis, și, deci, de netăgăduit. Instinctul de conservare, precauția, se cultivă când îi ajutăm să înțeleagă, fără să ne ambalăm mult emoțional, fără să pară că este vorba doar de fricile noastre și nevoia noastră de control. Pentru că exact această nevoie îl va îndepărta și mai mult de la sfaturile noastre. Conectați-vă cu el și vorbiți-i pe un ton neutru despre cum fiecare etapă din viața noastră înseamnă un prog, cu câștiguri și pierderi și dați-i încrederea că va ști să își gestioneze riscurile.
3. La ce vârstă ar fi indicat să eliminăm controlul temelor copiilor? Pe la sfarşitul clasei a V-a aceasta activitate ajunsese o mare sursă de conflict între mine şi băiat, astfel că anul acesta am considerat că e cazul să-şi asume integral responsabilitatea temelor proprii. Media generală a scăzut binişor şi mă întreb dacă este e cazul să reiau parţial controlul temelor şi al învăţării lecţiilor?
Oana Moraru: Clasa a V-a este altă mâncare de pește. Programele de clasa a V-a sunt create ca și cum copiii cresc într-o vară cât alții în doi ani. Copiii au mare nevoie de sprijinul părinților în clasa a V-a, la teme. Lăsați la o parte judecățile despre ce ar trebui și ce nu ar trebui să facem și estimați sincer nevoia copilului de a fi ajutat. Și ajutați-l!
Dependența se dobândește când cel care ajută – meditatorul sau părintele- n-are tehnici de împuternicire a copilului, emoțional vorbind, în timpul efortului academic. Fie sunt zoriți, fie sunt judecați, fie sunt certați, fie mama pare exasperată și la capătul puterilor – sigur acestea sunt ingredientele care-l fac pe copil să se simtă neputincios pe termen lung. În plus, părinții mai au și altă meteahnă, aceea de a programa practic copilul, neuro-lingvistic vorbind, să atace teme ca pe ceva de care trebuie să scape: ”hai să scăpăm de teme, și pe urmă ești liber”, ”vezi, dacă nu faci la timp, nu mai ai deloc timp de joacă” ect. Supraraționalizări de genul și punerea temelor în antiteză cu joaca e moarte sigură a oricărei angajări autentice. Ajutați-vă copiii ori de câte ori au nevoie, cu îngăiduință, cu răbdare, cu acceptare, cu multe cuvinte care îl fac să se simtă deștept, capabil, independent. Prindeți-l când e bun, nu când e rău!
Mulţumesc din suflet pentru răspunsuri, le-am citit şi răscitit. Sunt sigură că efectul lor va persista, că voi fi captivată duminică şi că voi mai afla şi alte informaţii valoroase despre aceşti ani ai adolescenţei, pe care nici nu zici că şi noi i-am parcurs odată…
Seminarul despre anii adolescenţei va avea loc duminică, 28 mai orele 10 – 15, la DoubleTree by Hilton Bucharest Unirii Square, situat pe strada Nerva Traian nr. 3A.
Preţul pentru o persoană este de 250 lei şi include masa şi suportul de curs.
Cei care se înscriu prin intermediul acestui blog, vor trimite mail la voceaparintilor@gmail.com cu codul ParentingPR_blogdefamilie şi beneficiază de o reducere de 50 de lei din preţul de mai sus.
Va multumesc pentru ca imi sunteti alaturi!
Dacă vă place ce citiţi aici, dacă vă e de folos sau vă impresionează cu ceva, vă puteţi abona la blog în casuţa de abonare din dreapta sus) sau puteţi da un like paginii de Facebook a Blogului de familie.
Similare
wow, ce frumos zis!
am de recitit si rumegat.
Exact asa zic si eu, mai citesc si mai rumeg 🙂
Da, sfaturi foarte bune.
Doar ca depinde de copil cu ajutatul la lectii,iar copiii de azi mi se par prea asistati. De multe ori le spun copiilor mei ca pe mine nu ma ajuta nimeni la lectii, chiar daca mama era profesoara. Nu stiu citi parinti din ziua de azi au fost ajutati la lectii in clasa a 5-a. Cei din anturajul meu si-au vazut singuri de treaba si au avut rezultate bune in general.
Si fenomenul asta al conferintelor mi se pare destul de nelinistitor. Mie imi spune ca parintii din ziua de azi si-au pierdut bunul simt, intuitia care ii face sa vada in ei raspunsurile si reusesc sa o faca doar cu un ajutor din exterior.
Timp de cinci ani l-am controlat aproape zilnic. Primii patru doar am verificat temele dupa ce le termina, iar in clasa a V-a nu am mai putut face asa, din cauza volumului foarte mare, in special la unele dintre obiecte. La acelea am fost nevoita sa lucrez de la inceput pentru ca muncea mult la ele si cand eu veneam sa corecteze greselile, el deja era prea obosit. In toti acesti ani am observat exact ceea ce spui tu: copiii sunt mult prea asistati. Cel putin in Bucuresti sunt multi parinti ce fac copiilor un program mai dificil(lung ) decat al unui adult, cu multe meditatii şi activitati extrascolare. Mi s-a parut că daca nu il supraveghez eu serios(macar pe teme) nu prea poate tine pasul cu copiii foarte ajutati, prin meditatii. Se pare ca nu a fost bine nici asa, intrucat la finalul anului trecut, supravegherea a devenit foarte greu de tolerat pentru el. Asa ca am schimbat foaia anul acesta. Nu am inteles prea bine raspunsul Oanei, la mine problema nu este ca nu vreau sa il ajut, ci ca el refuza clar sa il mai ajut. Si cu moda conferintelor sunt intr-o mare masura de acord cu tine. Dar am destule momente in care simt nevoia de ajutor de la altii mai priceputi. Nu permanent, dar se intampla 🙂
De conferinte nu vorbeam de una in special, ci asa, ca fenomen general. ca si pe mine sigur m-ar ajuta uneori.
Asta cred ca e mare problema: meditatiile in Romania. Nepoata mea era buna , dar lua totusi meditatii in Romania ( „ca asa fac toti”) si cu toate astea niciodata nu era destul pentru cerintele din clasa. A venit aici si, fara meditatii, are niste note excelente.
Am inteles ca ai zis in general, referitor la conferinte. Asa zic si eu, doar ca inainte de a fi mama nu credeam ca voi avea momente in care sa raman cam uimita si cam nestiutoare. Cu meditatiile, da. E moda modelor, in capitala in mod desosebit. Sau poate nu o fi la toti, dar oamenii din cercul meu apeleaza destul de mult. Cand am fost in Olanda si am vazut cata lume vorbeste engleza foarte bine, stii ce m-am intrebat? Cum o reusi scoala lor sa scoata atatia vorbitori de engleza, fara nicio meditatie, iar la noi atatia parinti platesc pentru asta? Referitor la copiii nostri, am auzit de la multa lume ce a plecat din tara, ca la scoala le este mai usor copiilor. Atunci mi-am zis ca poate are si invatamantul nostru niste merite. Sau poate nu 🙂 Destul de complicat de stabilit. Una peste alta, mi-ar placea extraordinar sa pot face si eu o scoala afara, doar ca sa vad cum e. Sau sa mai invat ceva, ca parca mi-e dor sa mai stau in banca…
E altfel scoala aici. Axata mai mult pe partea practica si mai putin pe teorie.
Am avut sansa sa fac aici acum 10 ani un an de master, cu multa-multa chimie analitica si metode fizice gen spectrofotometrie. De majoritatea nici nu auzisem in Romania pe vremea mea, dar eu fusesm primita la master pentru ca facusem biochimie. Cind am inceput mi-am dat seama ca bicochimia mea n-avea NIMIC de-a face cu ce o sa studiez pe acolo, dar m-am descurcat bine, insa pentru asta am invatat zi-lumina. In schimb am fost mirata ca francezii nu se folosesc de regula de 3 simpla, care in capul meu e baza la rezolvarea problemelor de chimie. Colegii mei de grup faceau niste calcule complicate ca sa ajunga la rezultatul pe care-l aveam eu in 2 timpi si 3 miscari cu regula mea de 3 simpla. La mate ei nu studiasera matrici, pe care eu le facusem in liceu, iar la probabilitati eram singura care nu facuse deloc.
Apoi cind fiica mea a ajuns la liceu, a studiat toate metodele pe care eu le facusem la master. La genetica in liceu a studiat lucruri pe care eu nu le facusem la genetica din facultate in Romania. Tot asa, multe lucruri practice, dar cum stiinta a progresat in toti anii astia, eu am fost depasita. Acum nu stiu ce se mai studiaza la scoala in Romania, dar, exact ca tine, mi-ar place sa vad ce se studiaza in ziua de azi acolo.
Multumesc pentru detalii acestea, Elena. Este foarte interesant ca mi-ai spus, la noi sa stii ca la nivelul mic nu s-a schimbat mare lucru. Nu peste tot, dar manualul de chimie din clasa a VII-a este 98% acelasi cu ce era in 96, cand am plecat eu din învățământ.
Cand eu ma zbat mai mult sa il ajut ( pe cel mare, ca la cel mic e alta faza ), atunci e mai rau. Asa ca nu il strunesc decar rareori. Eu zic ca va fi bine. Am incredere, altfel nu se poate. Si eu am avut parte de acelasi regim in adolescenta.
Ce draguta esti tu, Dani! Cand imi spui ca va fi bine, incep sa cred si eu 🙂 Nu stiu cum o fi sa ai doi si sa fie atat de diferiti intre ei, multa lume imi povesteste asta. Pup, Dani!
Ca si Elena, nu am fost ajutata la teme. Nici nu avea cine, nici nu se pricepea, dar na, eu am fost copil constiincios si studios (se vede, da? 😀 ) – doar limbile straine le-am urat si tare bine mi-ar fi prins sa am cu cine sa lucrez un pic extra. In liceu ajutam la mate pe altii (pe alti copii in bloc, de pe scara mea si scara vecina, colegi de clasa, o verisoara etc) si pot sa trag o concluzie: aia obisnuiti sa fie verificati si controlati si ajutati erau mai leneviti si asteptau de la mine mura in gura (in contrast, un vecin de la scara vecina care nu si-a permis niciodata meditatii si care venea din cand in cand cu cate o intrebare/sau blocaj la problema de mate, dupa ce ii dadeam o idee zicea singur: hai ca incerc singur mai departe! – si sunt tare mandra de el ca proful lui il tinea numai in 5 si el a intrat la facultate cu mate admitere!! ).
Si la fel, am remarcat la fiica mea ca in perioadele in care o verificam insistent noi, neglijeaza (sare randuri, sau uita un exercitiu etc) – din incredere in noi.
Se vede foarte bine! Mai stii cand am scris ca te voi lua consilier cand voi avea eu bani de investit :)? Dar pana atunci, esti tot consilier, ca doar mereu invat de la tine! Si eu am ajutat cateva prietene pe vremuri, nu avea cine sa le ajute. Si tot asa una a intrat la facultate, nu imediat, dar a fost mare bucurie! Eu nu stiu cu ajutorul asta, adica m-am spetit atata degeaba ???? Cu matematica, ca acolo e o problema, nici macar asa mare cum o fac eu sa para! De-acuma zic sa nu mai revin asupra controlului, oare o sa imi iasa???
Mi-a plăcut că ai pus întrebări din experiența ta, din ceea ce trăiești, nu teoretice. O să preiau articolul mai pe seară, după ce citesc toate postările din Digital și fac un rezumat.
O zi bună.
Chiar m-am gandit la acest lucru si mi-am spus ca nimic nu mi-ar fi mai de folos ca raspunsurile la intrebarile mele, directe si personale☺.Multumesc pentru recomandarea articolului, draga mea!
si eu care credeam ca scap de teme dupa clasa a doua… adica visul meu este ca el se va descurca singur, va pricepe singur si in general va lua scoala ca pe cel mai firesc lucru din viata lui :))).
foarte usor digerabile raspunsurile, mi au placut prin asocierile pe care si eu le fac de multe ori, acelea cu puii de animale.
Hihi, inteleg ca zici, pentru ca nu imi sunt straine gândurile tale☺ Dar nu inseamna ca si la voi va fi ca la noi☺. Stii tu, sunt asa de diferiți!
Din experienta mea, si cu fata si cu baieti, am dedus ca exista mari diferente intre genuri, la faza cu scoala si lectiile…daca la fiica-mea i-am dat drumul din clasa a doua, cu baietii a fost diferit…dar in mare, cam tot din gimnaziu au pornit si ei singuri….
Ce bine, Antonia, ca ai amintit de asta. Ma gândeam si eu la un moment dat, insa am zis sa nu supăr mamele de fete☺ Glumesc, sunt si baieti cărora le place sa lucreze pentru scoala, am avut eu cativa elevi de genul asta. Dar tot despre fete aud cel mai des☺ Ma bucur sa te revad si trimit imbratisari!