Blog

  • De duminică…sau lecţie de la Mihnea


     De cinci luni, de când m-am reîntors în Bucureşti, am căpătat un bun obicei.

    Acela de a merge duminica la biserică!
    Relaţia mea cu Dumnezeu şi cu biserica este una foarte specială. Cu suişuri şi coborâşuri, cu întrebări fără răspunsuri. Cu întrebările unui om prea raţional. Şi totuşi, la un moment dat sau mai bine zis întrun lung interval dat, omul acesta prea raţional, a înţeles că sunt multe, prea multe lucruri, pe care raţiunea nu le mai poate explica. Şi atunci a început săşi întoarcă cu speranţă privirea spre Dumnezeu. Că mi sa întâmplat de la vieţuirea în Botoşani, sau că mi sa întâmplat de la oboseala responsabilităţii pe care o porţi continuu pe proprii umeri, atunci când te îndoieşti de forţa divină, nu ştiu exact să vă spun. Ce ştiu, este că eram încă la Botoşani şi ne hotărâsem să revenim în Bucureşti, când am gândit că simt nevoia de a merge la biserică atunci când ne vom reîntoarce în capitală. Mia venit acest gând, ca un sprijin. Pentru că îmi era teamă că relaţia mea cu Dumnezeu, se va dilua prin revenirea în Bucureşti.
    Din fericire, nu s-a întâmplat aşa. Am reuşit să merg în fiecare duminică. Nu stau foarte mult şi nici nu pot explica foarte bine de ce mă duc. Dar doresc să merg şi mă simt bine cu ceea ce fac. Şi nu mă mai simt atât de obositor de responsabilă de tot ceea ce se întâmplă în viaţa mea. Pentru că înainte, mă simţeam vinovată de tot ce nu ieşea, nu mergea şi nu se întâmpla bine, atât în viaţa mea cât şi în viaţa tuturor persoanelor dragi mie. Era prea mult! Şi probabil tot din prea multă raţiune, am putut să înţeleg că nu totul depinde de mine. Şi atunci când înţelegi şi accepţi, devine mai uşor. Şi înveţi să ceri ajutor şi să primeşti ajutor. Accepţi că sunt lecţii pe care trebuie să le primeşti, uneori fără să le înţelegi. Accepţi că viaţa bazată doar pe raţiune are o limită şi înţelegi că acest fel de viaţă este o formă de orgoliu. Orgoliul de a te crede superştiutor şi de a dori să înţelegi şi să controlezi totul. Când ţi se luminează mintea şi sufletul şi pricepi că nu poţi, viaţa se schimbă şi devine mai uşoară. Deşi totul este mult mai complex decât pot eu să exprim aici, chiar dacă acest motiv ar fi singurul şi tot ar fi suficient să doresc să continui ceea ce am început.
    Rândurile de mai sus se referă strict la persoana mea. Mihai a fost întotdeauna mult mai credincios decât mine iar copilului nu am vrut să îi impun să meargă la biserică, pentru că eu fac acest lucru. 
    În week-endul care a precedat începerea şcolii, eram singură cu Mihnea, căci tati adusese băiatul şi plecase înapoi pentru încă o săptămână. 
    Neştiind cum să fac, l-am întrebat pe Mihnea dacă doreşte să vină cu mine sau preferă să stea singur acasă.
    A rămas puţin pe gânduri, apoi mia răspuns hotărât că merge şi el. “Doamna de religie a spus că dacă mergem duminica la biserică, în săptămâna următoare se întâmplă ceva şi putem face  mai multe lucruri!” 
    Şi uite cum învaţă oul pe găină, că tot mă gândeam eu cum să mă organizez mai bine, ca să pot izbuti să fac mai multe treburi, decât reuşeam înainte.
    Răspunsul a venit de la Mihnea.
    Şi includ această discuţie în categoria lecţii de la copiii noştri, că tot mă gândesc şi sucesc în cap acest subiect, pentru al pune odată pe hârtie.
    Nu am ştiut, nu am auzit şi nu mă m-am gândit niciodată la asta. 
    De aceea, lam întrebat dacă mersul la biserică te ajută să te organizezi mai bine.
    “Nu, mami! Face Dumnezeu o minune, şi izbuteşti să realizezi mai multe în acelaşi timp!”

    A-ha!

    Şi ne-am dus împreună duminica aceea şi toţi trei duminicile următoare.
    Şi dacă vă gândiţi, aşa cum şi eu aş face, dacă s-a întâmplat ceea ce i-a învăţat “doamna de religie”, vă răspund că da.
    Nu ştiu dacă este o mică minune”, nu ştiu dacă Mihnea a înţeles bine şi nici nu vreau să le mai ştiu pe toate.
    Important este, că acesta este rezultatul.
    Şi că avem o minune de băiat!
    Şi că lumea este plină de aceste minuni de băieţei şi fetiţe! 
    Sau fetiţe şi băieţei!
    O duminică minunată!
    Mihaela
  • Prima discuţie despre dragoste


    Am scris în postarea Subiectul tabu: copiii si dragostea îndemnul de a discuta cu copiii noştri acest subiect, pornind de la afirmaţia doamnei Aurora Liiceanu că vor vorbi între ei în spatele blocului. Scriam despre aceasta, convingândumă şi pe mine în acelaşi timp, că este cazul să încep să discut cu Mihnea.
    Şi iată că discuţia a avut loc, mult mai repede decât mă aşteptam.
    Într-o seară în care le arătam băieţilor fotografia unei frumoase prietene, Mihnea spune:
            E sexi, mami!
            Da puiule, este! răspund eu aprobator.
            Mami, dar eu credeam că acesta este un cuvânt urât, pe care nu am voie să îl spun.
            Nu puiule, nu este aşa.
            Da nu înseamnă chestia aia?
          Care chestie? întreb după o lunguţă pauză în care am încercat să depăşesc surpriza şi să mconving că a venit momentul  să-mi pun sfaturile în aplicare.
            Ei, ştii tu…Când se fac copiii…
    Şi iar fac o pauză, apoi răspund:
            Nu înseamnă chestia aia. Înseamnă că cineva îţi place şi te duce cu gândul la a face chestia aia. Adică ai vrea să o faci.
    De data aceasta, este rândul lui să facă o pauză, probabil şi el surprins de discuţia cu mine pe această temă. Mai aruncă o privire pe ecranul monitorului, priveşte luuung fotografia şi îmi spune cu ochi galeşi şi sclipitori:
    “E sexi!!!”
    Credeam că vom încheia aici discuţia, gândindu-mă că este de ajuns, dar nu a fost aşa. Copilul era curios şi a profitat în continuare de moment, pentru a-şi mai lămuri unele necunoscute. M-a întrebat dacă şi noi l-am făcut pe el, tot aşa. Am aflat că toate aceste lucruri le ştia din discuţiile cu un prieten mai mare ca el şi chiar a văzut şi un filmuleţ. Treaba cu filmuleţul m-a speriat şi am întrebat ce era în el.  “O femeie întinsă pe spate şi un bărbat deasupra ei!”. I-am explicat că nu este bine să vadă astfel de filme, pentru că unele arată şi lucruri care nu se fac în realitate. Ştia că “se face când te căsătoreşti”. Chestia aia!”. Nu am fost eu foarte sigură că ştia doar atât, dar am preferat să las informaţia aşa. Nici prea mult dintr-o dată! I-am mai explicat că trebuie să iubeşti fata cu care te căsătoreşti şi a fost foarte de acord. Ehe, le ştie băiatul de acuma. Şi nu am scăpat ocazia de a-ispune că învăţătura este prima lui prioritate. 
    Am încheiat, deşi el ar fi tot întrebat, spunând că este timpul de culcare.
    Peste câteva minute, mă strigă din pat:
    “ Maaaamiiii, abia aştept să mă căsătoresc!   
     
               Mihaela Dămăceanu
  • Învăţământul nostru, cu bune şi rele

              Mereu am crezut că sistemul de învăţământ românesc are multe probleme. Începând de la calitatea şi salarizarea dascălilor până la calitatea absolvenţilor, la mijloc aflându-se programele şcolare prea încărcate şi total neadaptate cerinţelor actuale ale pieţei muncii. În paranteză fie spus, şi piaţa muncii are exagerările ei, cu pretenţiile de a angaja absolvenţi cu experienţă, note bune şi inteligenţă peste medie, pe care să îi muncească până la epuizare şi să îi plătească cu te miri ce. La polul opus se află categoria celor în jur de 50 de ani, care au experienţă, dar aceasta nu face nici cât o ceapă degerată, în ochii angajatorilor. Dar aceasta este o altă discuţie.

     
              Revenind la problemele învăţământului, volumul prea mare de informaţii conduce la goluri importante în cunoştinţele copiilor. Este atât de multă materie, încât nu se poate acorda suficient timp fixării cunoştinţelor de bază. De aceea sunt stât de mulţi copii care nu ştiu să scrie corect, care nu citesc aproape nimic şi care nu ştiu să facă înmulţirea şi împărţirea numerelor zecimale cu 10, 100, 1000, în clasa a IX-a.
     
               Cu toate acestea, există trei argumente care contrazic afirmaţiile de mai sus.

              1. România a avut întotdeauna rezultate foarte bune la multe olimpiade internaţionale, în mod special la disciplinele exacte. Elevii noştri cei mai buni, au obţinut multe premii la matematică, fizică, chimie şi nu numai. Şi ne mândrim cu această performanţă a sistemului nostru de învăţământ.
     
               2. Ca performanţă generală a sistemului nostru şcolar, mai avem un indicator. Toţi am auzit cum elevii români stabiliţi în străinătate sunt înscrişi la o clasă mai mare cu cel puţin un an, faţă de cea în care erau în ţară. Aceasta repartizare se face în urma unor testări care dovedesc că elevii noştri ştiu mai multă carte decât cei de aceeaşi vârstă, din ţări puternic dezvoltate.
     
               3. Sunt multe păreri ale celor plecaţi din ţară, că acasă se face mult mai multă şcoală. Un exemplu este prietena mea Ramona Popescu, pe care o cunoaşteţi şi voi prin superbele  comentarii pline de poezie, pe care le scrie pe acest blog.
               
                 Ea locuieşte în Marea Britanie şi mi-a scris: 
        
    Eu sunt extrem de mandra de sistemul nostru educational din Romania, deoarece am termen de comparatie cu cel de aici: joaca de copil. Sunt mult mai relaxati in materie si concentrarea ei, din pacate. Aici, ca sa inveti ca lumea limba engleza trebuie sa dai bani pentru scoli private, pentru a avea privilegiul sa inveti gramatica si restul.”
     
    Şi atunci, care este concluzia corectă? 

    Aceea că învăţământul românesc are două extreme. Pe de o parte, avem elevi foarte slabi, cu lacune mari, care trec prin şcoală ca gâsca prin apă, pe de altă parte, avem elevi foarte buni, cu rezultate excelente la concursurile şi olimpiadele internaţionale.
     
    Marea majoritate se găseşte în prima categorie, în timp ce vârfurile sunt mult mai puţine, dar foarte  valoroase.
     
    Această diferenţiere se vede cel mai bine în licee. Ea apare în şcolile generale la nivelul fiecărei clase. De aici încolo, copiii se despart. Cei câţiva foarte buni, se îndreaptă spre liceele bune, care sunt numărate pe degete în fiecare oraş, ceilalţi, masa claselor se îndreaptă spre liceele slabe, dar multe. În liceele foarte bune  continuă să înveţe şi chiar se fac eforturi mari pentru rezultate bune. În liceele slabe, elevii aceia de medie şi sub medie, se pierd total, pentru că acolo nu mai fac nici un fel de efort.
     
    Şi astfel, diferenţa de nivel se adânceşte până la nivel de prăpastie. De la liceele de elită, aproape toţi absolvenţii intră la facultate iar vârfurile ajung olimpici internaţionali şi studenţi la universităţi internaţionale de top. De la liceele slabe, dacă ajung câţiva la facultate şi mai nou, nu mai promovează nici examenul de bacalaureat.
      
    De fapt, aceasta era situaţia de pe vremea noastră şi din anii 90. Acum, se pare că tendinţa se adânceşte, din  moment ce această stratificare începe din ce în ce mai devreme, părinţii ducând copiii la şcoli mai bune, începând din clasa a V-a sau chiar din prima clasă.

    Mihaela Dămăceanu


  • Concurs Google România cu premii foarte importante


    Am aflat destul de târziu despre un concurs foarte important organizat de Google România. Până pe data de 15 octombrie 2012, părinţii, învăţătorii sau profesorii pot înscrie un singur desen pentru fiecare copil, pe siteul www.google.ro/doodle4google.
    Pot participa toţi elevii claselor IVIII, împărţiţi pe două grupe de vârstă, corespunzătoare celor două cicluri. Nu am înţeles dacă va câştiga un copil din fiecare grupă de vârstă sau doar unul din ambele. Se menţionează permanent un singur câştigător şi nu cred că un elev din clasa I are aceleaşi şanse ca unul din clasa a VIII-a. 
    Premiile sunt foarte serioase:
       marele câştigător va primi un premiu în bani, în valoare de 15.000 RON şi desenul acestuia va fi publicat pe pagina de start a Google România, în data de 1 decembrie 2012;
       şcolile la care învaţă primii 5 candidaţi cu cel mai mare punctaj din concurs vor primi câte un grant IT, în valoare de 20.000 RON;
       primii 10 finalişti ai concursului vor primi câte o tableta Android şi un set de premii Doodle4Google.
    Pentru mai multe detalii accesaţi www.google.ro/doodle4google.
    “Doodles – reprezentări ocazionale ale logo-ului afişat pe prima pagină Google (www.google.ro) ce au acompaniat de-a lungul anilor toate căutările online făcute de utilizatorii noştri din întreaga lume.” 
    Tema desenului este România.
    A încercat şi Mihnea unul, însă nu este mulţumit. Mai avem două zile la dispoziţie pentru a ne decide. Ştiu că este timpul scurt, dar fiind zile libere poate sunt copii interesaţi.
    Cu spor la desenat
    Un week-end minunat!
    Mihaela Dămăceanu
     
  • Of, limba română!


    Vă spuneam săptămânile trecute că am fost la un curs. De obicei, drumurile mele obişnuite nu includ metroul. Pentru a ajunge la locul unde se desfăşoară cursul respectiv a fost nevoie să circul cu metroul. Pentru că mă uit foarte rar la televizor şi dacă o fac, întotdeauna sar peste reclame, încerc să compensez acest lucru, studiindu-le cu atenţie atunci când ies în oraş. Îmi place să le citesc, pentru că reclamele sunt lecţii de exprimare.
    Reclama trebuie să transmită un mesaj foarte puternic, într-un mod foarte clar. Este scurtă şi concisă. În câteva cuvinte, trebuie să-ţi transmită o idee de mare impact, şi mai mult de atât, să te determine să cumperi, ceea ce nu este uşor lucru. Este o formă de manipulare, pe care conştient o resping. Asta nu înseamnă că nu mă influenţează. Mai mult sau mai puţin, ne influenţează pe toţi şi ne face să cumpărăm inconştient, produsele de care am auzit.
    Interesul meu pentru ele, are legătură cu exprimarea. De exemplu, mi-a plăcut cea făcută pentru ImmunoMix. Cum spuneam mai sus, este scurtă, clară şi cu un mesaj puternic: “Cel mai bun atac este apărarea”.
    Revenind la drumul meu cu metroul, cum stăteam eu aproape adormită pe scaun, îmi apare în faţa ochilor într-o staţie, un panou mare, mare. Şi îl citesc. Şi iar îl citesc. Şi iar, de vreo 3-4 ori. Şi nu înţeleg nimic. Este drept că nu eram complet trează, dar totuşi. De obicei le pricep. Dar asta nicicum. Citesc din nou şi îmi pică fisa.
    Dar să vă spun şi vouă:
    “Reţeaua celor care aşteaptă următorul metrou nu se împing până încap”
    Poate că vouă v-o fi clar din prima, dar mie nu mi-a fost. Atât de neclară, că mi-au trebuit câteva minute bune să înţeleg că nu se împing până încap în metrou. 
    După ce am înţeles-o, nu pot să spun că mesajul nu este bun. Este salutară ideea de a învăţa pasagerii să nu se mai împingă în metrou. În rest, greu. Greu de înţeles. Pentru că aşa, adormită cum eram, nu pricepeam deloc ce este cu capul. Pentru că mi-a fost greu să pricep că încap era forma verbul a încăpea, la persoana a III-a plural. Eu tot mă gândeam la substantivul cap, precedat de prepoziţia în. Şi nu înţelegeam de ce le-au scris legat.
    M-am luminat, până la urmă, şi am înţeles. Cei care aşteaptă metroul, nu se împing până încap în metrou.
    Şi de aici, mi-am amintit de subiectul logic sau subînţeles şi de subiectul gramatical. Şi de gramatica asta, bat-o vina, la care toată viaţa învăţăm. Căci indiferent cât ai studiat, tot se întâmplă să mai ai nelămuriri. Ca aici! Subiectul logic(„celor care aşteaptă următorul metrou”) al frazei din reclama cu pricina, este un plural. Subiectul gramatical este reţeaua”. Şi există o controversă chiar şi între lingvişti, referitor la acord. În manuale se spune că acordul se face cu subiectul gramatical, dar unii lingvişti, printre care şi Pruteanu, susţin că acordul se face cu subiectul logic. Dificil nu?
    Voi ce credeţi?
    Este corect cum au scris ei sau trebuia făcut acordul cu subiectul gramatical reţeua?
    Adică: reţeua celor care aşteaptă următorul metrou, nu se împinge până încape.
     
    Greu cu gramatica asta! Dacă eram în locul celor de la Vodafone, căci despre ei este vorba în propoziţie, evitam această construcţie. Au pus ei acolo, reţeaua, ca să sugereze reţelele lor. De utilizatori şi de telefonie. Dar mesajul îmi pare neclar.
    Poate vă întrebaţi de ce scriu acum despre reclame?
    Am abordat ideea, ca o ilustrare şi un suport al mesajului de a insista să învăţăm copiii să scrie corect, la vremea potrivită. Aşa cum am susţinut în Ciclurile şcolare şi rolul lor, cei care nu învaţă scrierea corectă în ciclul primar, greu mai corectează ulterior.
    Reclama de mai sus este un exemplu, că nu este uşoară gramatica. Şi nu la asemenea exemple mă refer când vorbesc despre copii. La vremea ciclului primar, se învaţă lucrurile simple, elementare. La acelea, trebuie să insistăm! 
    Nu susţin ideea, până la absurd. Susţin ideea de a acorda atenţie exprimării şi gramaticii, la momentul lor. Şi de a insista să fie fixate la momentul potrivit. Măcar noţiunile esenţiale, pentru că cele de fineţe presupun un interes şi un studiu continuu. Scriu pe acest blog şi ştiu că nu este simplu. Ştiu că se mai strecoară greşeli. Zilele trecute am citit pe un alt blog, un comentariu maliţios, al unui cititor. O sfătuia pe autoarea blogului să recitească ce scrie. Am vrut să îi răspund acolo, dar nu aveam timp atunci. Vroiam să îi răspund, că sigur reciteşte. Dar greşeli mai rămân. În presa scrisă, orice text se verifică de persoane angajate special pentru acest lucru. Aşa numitul “cap limpede”. Şi este necesară înaintea publicării, parcurgerea textului de către o persoană neutră, alta decât cea care l-a scris. Pentru că cel care îl scrie, îl reia oricum de câteva ori. Şi de fiecare dată, mai modifică ceva. Atunci pot apărea cele mai multe greşeli, pentru că făcând modificări, schimbi uneori numărul sau cazul substantivului şi dacă nu eşti foarte atent, nu modifici corespunzător şi forma verbului. Şi eşti obosit când termini un text, ceea ce poate conduce la unele greşeli. Noi nu ne permitem “capul limpede”, astfel că rugăm să aveţi un pic de îngăduinţă. Blogul pe care am citit comentariul este chiar bine scris. Cine citeşte mai multe postări ale aceluiaşi blog, sesizează cine scrie corect şi cine nu. Profit de moment, pentru ami cere scuze, pentru posibila situaţia a existenţei unor greşeli şi de a vă ruga să mi le semnalaţi, dacă le detectaţi. Mulţumesc!
    Revenind la Vodafone, aici este altă situaţie. Până la momentul publicării ei, reclama este citită de o mulţime de oameni.
    De aceea, nu am înţeles, de ce au lasato aşa. Confuză şi neclară, din punctul meu de vedere.
    Dacă o companie de talia Vodafone scrie aşa, ce să mai pretindem de la buticarul din colţ sau de la copilaşii noştri.
    Dar buticarul nu mă interesează, însă copiii noştri DA.
    Eu voi insista să înveţe să scrie corect!
    De asemenea, ştiu bine că nu sunt singura!
    Şi bineînţeles, că îi vom ajuta cât putem, deoarece gramatica noastră nu este chiar atât de simplă !  
    Mihaela Dămăceanu
  • Mihnea si Tati la Taverna Sarbului

             Din păcate, nu am avut timpul necesar unei postări mai lungi pentru ziua de astăzi, întrucât am avut examen la cursul despre care vă scriam. Am încheiat cu bine ziua şi m-am bucurat când am revăzut această fotografie cu cei doi iubiţi ai vieţii mele, pe care tati a scos-o la lumină, din arhiva personală.

             O seară cu lumină în suflet, tuturor!

             Mihaela