sursa |
2. Verbul a şti se conjugă la persoana a -II-a singular, prezent tu ştii. La fel se întâmplă şi la conjunctiv să ştii
Mihaela Dămăceanu
sursa |
Mihaela Dămăceanu
De acord cu tine, matematica de baza o ştie toata lumea, gramatica de baza nu, deci chiar ati avut noroc cu invatatoarea.
Personal, eu cred ca folosirea corecta a celor doi de i buclucasi se fixeaza mai usor prin lectura decat prin reguli seci de gramatica. Citind, se fixeaza pe retina cum se scrie un anume cuvant si apoi devine obisnuinta. Sau cel putin la noi asa a fost, dar totusi fiecare copil invata in stilul lui. Dar eu nu mi-as face griji deocamdata, Mihnea va scrie si va vorbi corect gramatical, fara doar si poate 🙂
Da, ştii ce frumos lucrează cu ei? La fiecare lecţie scriu pe caiet fiecare cuvânt mai dificil, care conţine o cratimă sau doi de i sau orice altă particularitate şi apoi fac propoziţii cu ele. Învăţătoarele copiilor unor prietene, lucrează mult mai mult la matematică. Dacă bazele scrierii corecte nu se pun acum, greu se mai corectează în timp. Din exemplul meu de profesor, spun asta. Oră de oră spuneam cel puţin de 3 ori că se spune şi scrie proprietate şi nu propietate cum vedeam foarte des în caietele lor, şi degeaba.
Sper din suflet că va scrie corect, că am o dambla cu scrisul :))
Scriere cu doi i. 'De' incepi sa folosesti dupa 20 🙂
Absolut de acord cu restul articolului 🙂
Mulţumesc frumos. Să ştii că am stat în dubiu când am scris, că regula asta chiar o uitasem. Corectez cum ajung acasă, că de-aici nu pot! Am pus doar în titlu aşa, greşit, că aveam o nelămurire.
Sunt de acord cu cele scrise de Iuliana. Cel puţin în cazul meu această regulă a funcţionat, căci cititul din timpul copilăriei (mi-a plăcut tare mult să citesc) mi-a scos în cale fel şi fel de cuvinte, mi-a adus înaintea ochilor expresii de tot felul, unele scoase din uz, valabile doar în poveştile din timpurile vechi.
Altfel, îmi aduc aminte că în timpul când am fost elev aveam ore de literatură şi ore de gramatică, ceea ce azi nu mai există (din câte văd la fiica mea). De altfel şi la matematică era la fel, căci aveam caiet special pentru geometrie şi caiet special pentru algebră. Azi nu mai e aşa, sunt toate băgate în aceeaşi "oală", din nefericire.
faci foarte bine ca te ocupi atat de serios, pentru ca acum – chiar daca este greu, este cel mai usor ca un om sa învete notiunile de baza ale gramaticii. Odata fixate, estul este joaca.
Parerea mea este ca trebuie dezvoltata copiilor placerea de a citi. Un text vazut, se învata mai usor – si scrierea corecta devine ca un fel de automatism.
Mult succes draga mea!
Se poate să fie aşa, dar am impresia că atunci când citeşte nu este prea atent la scriere. Însă realmente are un vocabular bogat, care i se trage din cei patru ani în care i-am citit poveşti seara, ca să mă laud puţin:)
Şi eu am citit mult, dar nu am conştientizat că aş fi fost atentă la scrierea corectă, deşi cu siguranţă rămâne ceva. În cazul meu, cel mai bine mi s-au fixat aceste reguli în clasa a -IV-a, când ne-a certat doamna învăţătoare atât de rău, după ce ne corectase caietele, încât îmi amintesc şi azi.
Apoi au fost orele de gramatică ce au avut un rol foarte important. Mi-a plăcut mult şi eram mai bună la gramatică decât la învăţarea aceea mecanică a comentariilor dictate de profesori. Dar mă surprinde extraordinar să nu mai fie ore de gramatică, Din câte ştiu eu, se intoduc primele noţiuni în clasa a-IV-a iar în clasele V-VIII există ore speciale de gramatică. În liceu nu erau, şi nu înţeleg de ce, dar în şcoala generală, da.
Exact, ele trebuie să devină automate. Acum, stă şi se gândeşte şi nu sunt fixate bine, încă. De exemplu, la un test lung şi greuţ din clasă, de verificare a ortogramei "s-a" nu a avut nicio greşeală. La testul următor, a greşit una şi s-a încurcat tare la s-au, pe care înainte îl ştia. Deci, chiar este serios de lucru. La noi sunt automate, dar la ei micuţii, nu prea.
Mulţumesc, draga mea!
Sunt ore de gramatică, de fapt impropriu spus ore, pentru că sunt combinate cu cele de literatură. Eu ştiu că aveam caiet special pentru gramatică şi caiet pentru literatură. În fine, fiica mea este clasa a IV-a, probabil că lucrurile se vor schimba mai târziu.
Anul trecut au învăţat cazurile şi modurile, au făcut analiză simplă a părţilor de vorbire şi de propoziţie. Acum sunt pe partea semnelor de punctuaţie, căci a tot repetat zilele astea pentru test.
Există un avantaj în toată această treabă, că pe lângă ei, pe lângă copii, ne reîmprospătăm şi noi anumite informaţii.
Erată, fiica mea este clasa a VI-a. Vai, m-am făcut de râs încurcând cifrele romane:))) [blush]
Ba nu-i adevărat, Părinte. În viteza cu care scriem se pot foarte uşor inversa caracterele.
O zi minunată vă urez!
Aceste cunostinte trebuie bine fixate de pe acum. Mai tarziu nu va mai avea deloc probleme 🙂
E buna sinteza aceea. Ai dreptate, s-ar putea sa foloseasca si altora.
Buna!
Nu toate verbele la infinitiv se scriu cu un "I", vezi " a se sfii", "a prii", "a pustii".
In legatura cu substantivele articulate care primesc inca un "i" la final, eu i-am explicat unui copil asa:
de fiecare data cand putem pune "acestia" dupa cuvant, se mai adauga un "i".
ex: Au venit la mine doi veri.
Au venit la mine verii (acestia).
Sper ca te-am ajutat.
Mulţumesc frumos pentru comentariu şi bine-ai venit pe la noi. Doar că îmi pare rău să nu ştiu cine mi-a pus acest comentariu, realmente de ajutor!
Corect cu infinitivul şi îi voi spune lui Mihnea şi această explicaţie, cu posibilitatea adăugării pronumelui aceştia. Nu li s-a spus încă, iar eu o uitasem de tot.
Mulţumesc din nou şi sper să ne mai "revedem"!
O zi frumoasă!
Răspunde-i lui Petala Calatoare Anulează răspunsul